Velmi často narážím na diskuze na webu,kde si lidé stěžují na to, že specializovaný software od výrobce fotoaparátu převádí nativní RAW formát fotoaparátu lépe než Photoshop Lightroom nebo Adobe CameraRAW. Typickým příkladem může být Capture NX od Nikonu. Adobe na to nyní reagovala a vytvořila profily do svých aplikací, které interpretují RAW data z jdnotlivých fotoaparátů přesně stejně a umožňují stejná nastavení jako příslušné nativní aplikace.
Nejprve mi ovšem dovolte krátkou odbočku. RAW data jsou ve svém principu syrová neinterpretovaná fyzická data tak, jak je přijal světlocitlivý čip fotoaparátu. Jsou závislé na optice fotoaparátu, zvolené cloně, nastaveném ISO a délce expozice. To jsou jediné parametry, které výsledná data ovlivňují. Pokud je fotografie ve formátu RAW zobrazena na displeji fotoaparátu, dochází uvnitř přístroje k její interpretaci na základě speciálních profilů, které tato syrová data přepočítají do berevného obrázku, který vidíte. Toto zobrazení bývá závislé na nastavených parametrech a každý výrobce fotoaparátů optimalizuje tyto přepočítací profily tak, aby výsledek vypadal co nejlépe (což nemusí znamenat jenom matematickou věrnost). Podobné, ale díky většímu výpočetnímu výkonu, o něco dokonalejší algoritmy a přepočítávací profily, jsou používány i v softwarech, které s RAW soubory pracují na počítači. Výrobci vytvářejí pro své softwary speciální profily, které vychází z konkrétních vlastností daného fotoaparátu a použité optiky, ale často také zvýrazňují někeré barevné aspekty.
Co z toho vyplývá. Neexistuje jediná správná věrná interpetace RAW dat. Tato data typicky slouží pouze jako zdrojový materiál pro jejich další zpracování ve fotografickém softwaru. Pokud bychom je nechtěli dále upravovat, mohli bychom klidně fotit do formátu JPEG s malou kompresí. Interpretace, kterou nabízí výrobce fotoaparátu slouží pouze jako jakýsi vstup pro vaši vlastní tvorbu.
Tolik teorie. V praxi ovšem často narážíme na to, co jsem zmínil v úvodu článku. Někteří fotografové preferují způsob interpretace RAW dat, jak je optimalizoval výrobce fotoaparátu. Adobe tedy přišlo s betaverzí profilů fotoaparátů, které věrně kopírují interpretaci jednotlivých výrobců. Dále také uvádí vlastní profil Adobe Standard optimalizovaný pro jednotlivé fotoaparáty, který podstatně vylepšuje zobrazování barev oproti starším profilům, zvláště v červených, žlutých a oranžových. Součástí je i DNG Profile Editor, který umožňuje jednotlivé profily dále editovat a přizpůsobit je konkrétnímu fotoaparátu.
Současně Adobe zveřejnilo novou verzi DNG formátu – 1.2, která právě zavádí koncept barevného profilu pro interpretaci RAW dat.
V současné době jsou vytvořeno 5 základních profilů pro fotoaparáty Canon, které se jmenují podle standardních stylů Canonu – Standard/Standardní, Portrait/Portrét, Landscape/Krajina, Neutral/Neutrální a Faithful/Věrný. Tyto profily odpovídají obrazovým stylům Canonu při nastavení jednotlivých posuvníků Canonu (Contrast, Color balance a Saturation) na hodnotu nula.
Stejně tak je k dispozici 8 profilů pro fotoaparáty Nikon, které jmenují podle jednotlivých obrazových nastavení Nikonu – Standard/Standardní, Neutral/Neutrální, Vivid/Živý, Landscape/Krajina, Portrait/Portrét, D2X Mode 1, D2X Mode 2, D2X Mode 3. Tyto profily odpovídají obrazovým stylům Nikonu při nastavení jednotlivých posuvníků (Saturation, Tone Compensation, atd.) na hodnotu 0.
Pozor: Tyto profily nemusí zcela přesně odpovídat JPEG náhledu fotoaparátu, zvláště pokud zvoíte ve fotoaparátu uživatelské nastavení.
Pokud vlastníte fotoaparát jiného výrobce než je Canon nebo Nikon, můžete si vytvořit vlastní profil sami pomocí DNG Profile editoru.
Všechny tyto novinky jsou k dispozici ke stažení v betaverzi z webu Adobe Labs. Přestože se jedná o betaverze, nemusíte mít obavy, jedná se o velice stabilní produkty. Spíše jde o to, že před finálním uvedením může ještě dojít k nejakým drobným úpravám profilů.
Profily jsou kompatibilní s Adobe Photoshop Lightroom 2.0, případně Adobe Camera RAW 4.5.
Pingback: Lightroom 2.1 a Adobe Camera RAW 5.1 ke stažení « Blog Michala Metličky o technologiích, Adobe, atd.
Dobrý den,
dovolím si pár připomínek. Samozřejmě máte pravdu, co se týká surovosti dat RAW formátu. Ale každý solidní výrobce fotoaparátů ví o nedostatcích čipů ať již technických nebo fiziálních a proto se je snaží eliminovat použitím tzv. obrazového procesoru a následně vkládáním ICM profilů do snímku. Obrazový procesor je v případě RAWu sice částečně eliminovám, ale v souboru je uložen nejen ICC profil zařízení odpovídající příslušnému režimu korekce obrazu, ale i detailní data nastavení fotoaparátu … WB, obrazové korekce atd.
Tak aby jsme se někam dostali …
1. fotografie vzniká v hlavě a nikoli ve fotoapárátu a už vůbec ne dodatečně v nějakém software. To jsme přesně tam kde být nehce (Corel = grafikem snadno a rychle). Takže pokud si nastavím foťák před focením scény na nějaké hodnoty, oprávněně očekávám, že vyvolávací software je bude reskpektovat i interpretovat správně co se týká možností fotoapátu a digitálního záznamu obrazu.
2. a právě vyvolávací soft by měl správně interpretovat data z foťáku, pak teprve můžu uvažovat o nějakém dalším zpravování … rozuměj simulace vyvolávacích technik, fimových materiálů nebo filtrů – viz C1
3. Adobe obecně výborně zvládá správu barev, ale bohužel v LR to moc nedokazuje. Když už načítá .jpg a .tify … no přesaturovaný, jako by to ignorovalo profily nebo ja na to pouštělo 2x … nevím
S každou recenzí se snažím vzít LR na milost, protože přiznejme si NK capture je sice dokonalý na vyvolávání jednotlivých fotek, ale celkově správa a třídění fotografií je tragédie, ale vždy ho stačím během 2 dnů odinstalovat jako výstěl do tmy. Pravda myšlenka práce přímo s rawem je dobrá, snad i systém třídění se nechá udýchat, ale bohužel CameraRaw je slabý článek.
Proto jsem hned zkusil nainstalovat profily foťáků a ejhle, pokuď se vám podaří vybrat správný, hned je výsledek úplně někde jinde. !!! Ale tohle by mělo jít samo a automaticky podle exif ne po 30 min. laborování a hledání jestli jde vůbec někde nastavit jako výchozí!!!
Promiňte trochu mojí kritiky. Petr
Omlouvám se za opožděnou odpověď:
1. S tím souhlasím částečně. Kompozici fotografie skutečně utvářím v hlavě, ale ve fotoaparátu nastavuji plno dalších parametrů, které celkovou fotku ovlivňují a v hledáčku zrcadlovky to prostě nevidím. Je to otázka zkušenosti, citu a záměru. Osobně si myslím, že nastvování barevnosti pomocí profilů ve fotoaparátu j v případě RAW workflow nevhodné a je lěpší upravovat barevnost až v počítači.
2. RAW data jsou z principu neinterpretovaná data. Uznávm, že by bylo optimální, kdyby si LR uměl přečíst jaký profil jste ve fotoaparátu zvolil, ale nepovažuji to za až tak podstatné. Osobně když fotím RAW, tak profily ve fotoparátu vůbec nenastavuji – prohlížet si berevnost fotky na displeji fotoaparátu je stejně hodně nepřesné.
3. Nevím, LR samozřejmě s ICC profily na vstupu pracuje a převádí fotky do pracovního Prophoto profilu.
—
Naprosto souhlasím, že by mělo být možné nastavit mnou zvolený profil fotoaparátu jako výchozí, abych je nemusel ručně pokaždé nastavovat. Nepřišel jsem na to, jak to udělat. snad se to vyřeší, až se DNG profily posunou z bety do ostré verze.
Jinak moc díky za připomínky a názory.
Michal